Zachte mobiliteit bevorderen

  • Een elektrische fiets uitproberen

De gemeente heeft 4 elektrische fietsen aangeschaft. In samenwerking met de Ateliers de la rue Voot organiseert ze campagnes waarbij de bewoners deze verschillende soorten elektrische fietsen een week lang gratis kunnen uitproberen om na te gaan of ze dagelijks de fiets kunnen gebruiken. Voor deze campagnes wordt reclame gemaakt in de gemeentelijke media.  

  • Uw fiets veilig stallen

Gesloten fietsboxen

De gemeentelijke autoriteiten installeren elk jaar 5 gesloten fietsboxen met elk 5 fietsenstallingen die worden verhuurd aan inwoners zonder bergplaats voor hun fiets.
Vrijwel alle 21 fietsboxen zijn vol. Voor sommigen werd zelfs een wachtlijst opgesteld. Toch beschikt de fietsbox aan het Heilige-Familieplein nog over 5 vrije plaatsen.
Er zijn ook 2 plaatsen beschikbaar in de box op de hoek van de Roodebeeksteenweg en de Watermanlaan en 1 plaats in de box in de Kleurenprachtlaan. Prioriteit zal worden verleend aan kandidaten die hun fiets dagelijks gebruiken om naar hun werk te gaan (op basis van een attest van hun werkgever).

 

  • Het Gemeentelijk Mobiliteitsplan: alternatieve mobiliteit voor de auto bervorderen

Een Gemeentelijk Mobiliteitsplan (GMP) is ontwikkeld en wordt momenteel geïmplementeerd. Het heeft tot doel een nieuwe benadering van mobiliteit te ontwikkelen en de openbare ruimte opnieuw in te delen door een betere verdeling tussen alle gebruikers te verzekeren. Een van de doelstellingen is om een rationeler autogebruik aan te moedigen door zachte mobiliteit te bevorderen: te voet, met de fiets of met het openbaar vervoer. Het plan is om infrastructuren te ontwikkelen die alternatieve mobiliteit bevorderen: afgebakende voetgangerszones, fietsstallingen, gedeelde fiets- en autostandplaatsen (Villo, Cambio, Zen Car, …), Collecto- en taxistandplaatsen, bushaltes en aparte busbanen, PBM-lussen, … Veilige en kwalitatieve routes voor zachte mobiliteit moeten verder worden ontwikkeld, met name door optimaal gebruik te maken van het potentieel van de gemeentelijke groene zones voor voetgangers of fietsers. De Bypad-(fietsers) en PAVE-actieplannen (voetgangers) moeten de inwoners aanmoedigen om deze verplaatsingswijzen dagelijks te gebruiken en worden momenteel eveneens ontwikkeld.

Meer weten over het Gemeentelijk Mobiliteitsplan   

  • Doorlopende wegen

Sint-Lambrechts-Woluwe was de eerste Brusselse gemeente die bewegwijzering voor doorlopende wegen invoerde, waardoor fietsers weten of een doodlopende straat echt doodloopt voor iedereen of enkel voor auto’s, en er dus wel degelijk een doorgang voor fietsers en voetgangers is. Dit maakt zachte mobiliteit tussen verschillende wijken mogelijk.